Kelahiran baginda al-Rasul sebagaimana yang disebut sebagai "رحمة للعالمين" perlu dihayati dan difahami dengan pengamatan yang mendalam. Terselit beberapa hikmah dalam erti kata "رحمة للعالمين" antaranya prinsip penyucian, pengajaran dan penunjuk ke jalan yang lurus ( وتزكيتهم وتعليمهم وهدايتهم نحو الصراط المستقيم ). Maka keperluan terhadap prinsip tersebut tidaklah sekali-kali terbatas kepada ruang masa, tempoh dan keadaan, dengan maksud manusia berhajat kepada رحمة للعالمين sepanjang masa dan ketika sebagaimana ayat 3 ; al-Jumu'ah (وآخَرِينَ مِنهم لَمّا يَلحَقُوا بهم).
أنه صلى الله عليه وآله وسلم قال: «لا يُؤمِنُ أَحَدُكم حتى أَكُونَ أَحَبَّ إليه مِن والِدِه ووَلَدِه والنّاسِ أَجمَعِينَ»
رواه البخاري.
Satu lagi penerapan atas dasar Hubb perlu dijadikan kayu ukur kenapa seseorang perlu memperingati al-Rasul s.a.w. Hadith di atas dengan jelasnya menernagkan "tidaklah beriman seseorang dikalangan kamu sehingga aku teramat dikasihi daripada ayahnya, anaknya dan manusia keseluruhannya". Dengan demikian Ibn Rajab berkata ;
رواه البخاري.
Satu lagi penerapan atas dasar Hubb perlu dijadikan kayu ukur kenapa seseorang perlu memperingati al-Rasul s.a.w. Hadith di atas dengan jelasnya menernagkan "tidaklah beriman seseorang dikalangan kamu sehingga aku teramat dikasihi daripada ayahnya, anaknya dan manusia keseluruhannya". Dengan demikian Ibn Rajab berkata ;
محبَّة النبي صلى الله عليه وآله وسلم من أصول الإيمان، وهي مقارِنة لمحبة الله عز وجل،
وقد قرنها اللهُ بها، وتَوَّعَدَ مَن قدَّم عليهما محبَّة
وقد قرنها اللهُ بها، وتَوَّعَدَ مَن قدَّم عليهما محبَّة
Kecintaan terhadap al-Nabi s.a.w adalah dari hal keimanan yang asas,
ia sebagai gandingan terhadap kecintaan kepada Allah,
demikianlah guna perbandingan kasih Allah terhadapnya.
Janji baik bagi mereka yang mengutamakan prinsip kecintaan ini
ia sebagai gandingan terhadap kecintaan kepada Allah,
demikianlah guna perbandingan kasih Allah terhadapnya.
Janji baik bagi mereka yang mengutamakan prinsip kecintaan ini
، فقال تعالى: (قُل إن كانَ آباؤُكم وأَبناؤُكم وإخوانُكم وأَزواجُكم وعَشِيرَتُكم وأَموالٌ اقتَرَفتُمُوها وتِجارةٌ تَخشَونَ كَسادَها ومَساكِنُ تَرضَونَها أَحَبَّ إليكم مِنَ اللهِ ورَسُولِه وجِهادٍ في سَبِيلِه فتَرَبَّصُوا حتى يَأتِيَ اللهُ بأَمرِه) التوبة:24،
Antara lain, molek juga dihayati dialog Sayyidna 'Umar tehadap baginda al-Rasul s.a.w yang dikodifikasikan oleh al-Imam al-Bukhari sebagai sahih dalam magnum orpusnya ini ;
يا رَسُولَ اللهِ، لأَنتَ أَحَبُّ إلَيَّ مِن كُـلِّ شَيءٍ إلاّ مِن نَفسِي،
Wahai Rasul Allah ! Sesungguhnya dirimu itu teramat kukasihi dari sesuatu yang lain
kecuali jiwaku
قَالَ النبِيُّ صلى الله عليه وآلـه وسلم: «لا والذي نَفسِي بيَدِه؛ حتى أَكُونَ أَحَبَّ إليكَ مِن نَفسِكَ»،
Kata Baginda al-nabi s.a.w : Tidak (janganlah begitu), demi jiwa digenggamannya, semestinya jiwaku ini perlu dikasihi lebih dari dari jiwamu!
فقالَ لـه عُمَرُ: فإنَّه الآن واللهِ لأَنتَ أَحَـبُّ إلَيَّ مِن نَفسِي
Maka berkata Sayyidna Umar : Sesungguhnya saksikanlah di waktu ini jiwamu lebih ku kasihi dari jiwaku
فقالَ النبِيُّ صلى الله عليه وآلـه وسلم: الآن يا عُمَرُ
Tegas Baginda al-Nabi s.a.w sebagai mengiakan pengakuan Sayyidna Umar tersebut : Ya sekarang (saksikanlah) wahai Umar
No comments:
Post a Comment